Leta i den här bloggen

fredag 30 september 2016

Wileverenklare






Tjohoo!  Nu är Wi på gång, ett stort steg framåt har tagits!
Wi (leverenklare) står för mig och maken som heter Wiezell i efternamn.
Wi har hittills när det gäller att rensa ut och fundera högt och lågt på konsumtionshetsen, legat mestadels på mig och inte på oss.  Min make är absolut inte ointresserad av miljö, natur och odling.  Han är inte heller någon som handlar mycket saker.  Han lägger sina lönekronor framförallt på att uppleva - stort plus - men...

Han har svårt att göra sig av med...han vill så gärna behålla... "det kan ju vara bra att ha" (exempelvis gick det igår inte att ge iväg någon teddyfleecejacka, trots att han har fyra stycken, och ingen har använts de senaste 10 åren.  Det får vara ok, vi tar det stegvis...). 
Så när jag har rensat garderober, böcker, kökslådor, gamla ouppackade flyttkartonger, porslin, skor mm mm så har jag varit ganska ensam på resan, men igår, tog Wi som sagt ett stort steg framåt :  wi rensade makens garderob, tillsammans.  Ingen är gladare än jag! 

När han nöjt stänger lådan och utbrister: "Nu ser man ju vad man har!"   så ropar jag inuti: Tjohoo!!



1)  Största säcken består enbart av slankiga väl urtvättade t-shirts, håliga strumpor och kalsonger och annat som inte någon vill bära. 
2)  Den främre säcken är plagg som ska tas till kollega till maken för provning. Kollegan har en annan klädsmak och kan säkerligen uppskatta det som maken bara inte längre gillar. Gör han inte det, ges de vidare till försäljning i second hand-butiken.
3)  Den lilla högen till vänster ska ges till Second Hand, bra fina plagg som går att sälja.
5)  Främre högen ska tas till lokala sömmerskan:  ny dragkedja, lappning av favoritbyxorna, sommarbyxor som ska sys in och väska som ska lagas av skomakaren.

Att använda sig av duktiga hantverkare för att bevara bra plagg är en fantastisk win-win situation: 
Jag får använda mina favoritplagg ännu längre, sömmerskan får jobb, plagget lever längre och miljön tackar oss mycket för det.  Dessutom är det väldigt prisvärt att laga och/eller vårda det man redan har.

Nu hoppas jag att denna första rensning ger maken mersmak, när han upptäcker den nya härliga energi som kommer in i en luftigare och fräschare garderob, utan att något nytt har tillkommit.  

Att rensa ut och ge bort -  ger plats för mer glädje och energi! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar