Leta i den här bloggen

måndag 14 november 2016

Matsvinnet - en trist klimatbov som du kan ta tag i!



Enligt FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation FAO, så slängs upp till hälften av all mat som produceras i världen. 
Varje år motsvarar den mat som kastas,  men som skulle kunna ha ätits av människor,  1,4 miljarder hektar odlad mark.

Naturskyddsföreningen har givit ut boken Ägodela - Köp mindre få tillgång till mer.  Boken kan du köpa här: http://www.naturskyddsforeningen.se/agodela      Men, istället för att köpa: låna den hellre på biblioteket!!
Boken berättar i tydliga kapitel om olika områden som kan delas med andra och på så vis få tillgång till mer.
Konceptet låter väl perfekt?  Alla vill ha mer, men inte gärna betala mer!

Exempelvis Boende; här hittar du tips om olika plattformar om att "soffsurfa" på olika sätt.  Kan du tänka dig att låna ut din soffa några nätter till en medmänniska kan du också ha tillgång till någon annans soffa nästa gång du ger det ut på en äventyrsresa, t ex.  Läs mer om att soffsurfa på www.globalfreeloaders.com eller www.coachsurfing.com

Mobilitet eller Transporter: Hur kan vi bo kvar ute på landsbygden? Vi blir alltmer bekväma och skaffar egen bil, kollektivtrafiken får därmed allt färre resenärer och en ond cirkel har skapats om behöver brytas.
Här finns idéer om bilpooler, samåknings-appar, skjutsgrupper t ex http://www.norrtaljebilpool.se eller  www.roadmate.se mm som kan hjälpa oss att få tillgång till bilens bekvämligheter men ändå inte göra precis lika stora avtryck i miljön.
Mer sånt!!


Men nu skulle det här inlägget fokusera på det enorma matsvinn vi har i Sverige och övriga världen för all del.
På 70-talet lades ca halva den disponibla inkomsten på hushållets mat.  Nu beräknas ca 13% av vår inkomst landa i matkassan.  Jag tycker det antyder att maten värdesätts alldeles för lågt, den är för billig helt enkelt.  Vad kan du och jag göra för att minska matsvinnet?

Att själv verkligen ta tillvara på all den mat vi släpar hem är ju på något vis det mest självklara...Att äta upp det vi köpt,  men...det vanliga är ju tyvärr att vi handlar, för mycket och för ofta, ofta utan alltför mycket planer bakom inköpen.
Att planera vad familjen ska äta under veckan är ett tips!! Beräkna hur mycket mjölk, crème fraiche, antal bananer osv det verkligen går åt och köp bara så mycket.

Försök planera in kombinationsrätter: Grillad hel kyckling till middag idag, blir imorgon en enkel kycklinggryta av resterna,  till lunchlådan. Komplettera med ris och en enkel sås.   Koka så mycket ris att du till kvällen kan göra en kall tonfisksallad med ris/tonfisk/grönsaker och ägg.  Hacka tillräckligt med grönsaker för att göra en matig omelett till nästa dags lunchlåda osv.

Jag tycker det är besvärligt att förpackningarna med sällanvaror, ofta är för stora för att rimligtvis gå åt till en middag (hos oss kan det vara exempelvis mango chutney, soltorkade tomater, grillad paprika mm) och då blir burkarna kvar i kylen för att ett par månader senare plockas fram och konstateras mögliga/härskna osv och åker i soptunnan. 
Här är det bra med en Akutlåda! 
Vi  har vi fixat oss en "akutlåda" där allt som behöver ätas upp snarast hamnar.  Det ser ut så här:


Nu finns där Milda Mat, salladsost och en bit parmesanost som börjar se väääldigt torr ut. Så här gäller det nu att kanske fixa en kycklinggryta med matlagningsgrädden och osten. I morgon kanske det blir en pasta så jag kan hyvla parmesan över?


I samma bok Ägodela, berättas om skapade Facebook grupper över hela landet som hanterar Mat Bortskänkes, där medlemmarna kan lägga ut överbliven mat, livsmedel som aldrig kommer att gå åt i just mitt hushåll eller om jag har ett överfullt äppelträd utan möjlighet att ta vara på allt. 
Sök enkelt på MAT BORTSKÄNKES bland grupper på Facebook.  Hittar du inte en grupp just för din stad, kan du själv starta en grupp!


Vilket är ditt bästa matsvinnsspartips?  Dela med dig i kommentarerna och dela gärna inlägget till andra miljöintresserade vänner!







2 kommentarer:

  1. Jag handlar allt på nätet, även maten.(Är handikappad, bor ensam). Måste köpa för minst 500 kr för att slippa expeditionsavgift. Tänker alltså noggrannt på vilka färsvaror jag måste använda först och vilja som har längre hållbarhet.Kött köper jag 10-kgvis direkt från jägare/bonde. På kylskåpsdörren har jag en lista överallt som finns i frysen, låda för låda, med datum för infrysning och mängd/vikt. Jag stryker när jag tar ut och skriver till det som läggs in. När listan blir för kladdig, gör jag en ny. Jag behöver ytterst sällan slänga en något. Det är en rolig sport att hitta på billiga,nyttiga och trevliga måltider av det som råkar finnas.

    SvaraRadera
  2. Ylva! NU, en månad senare, lyckas jag komma in på min egen blogg... så trist med teknikstrul! Hur som helst så är det ett bra tips med lista på utsidan vad som finns i frys och kyl, den kan jag ta efter! Tack för tips.

    SvaraRadera