Leta i den här bloggen

tisdag 18 oktober 2016

Gratis är gott...




I syfte att skapa mig en bättre bild av hur mycket inkomster jag verkligen behöver ha (alltså inte vad jag vill ha) utan behöver ha, började jag föra gamla tiders kassabok, med papper och penna.
Inkomster likt "sålt halsband på Tradera a´ 45 kr" och utgifter som "banan 6 kr" har förts in, med andra ord - allt!    Alla kvitton under dagen har sparats och sedan noterats på kvällen.

Alla känner ju till devisen att man rättar mun efter matsäcken...   Har jag pengar, så gör jag sannolikt av med dem. Inte ofta har vi mängder med pengar kvar på kontot när löneutbetalning börjar närma sig - även om du fick löneförhöjning förra månaden...





Så, jag ville veta hur mycket pengar behöver jag verkligen, om jag tänker till - och inte köper utan att tänka efter.

Bara genom att behöva notera ner i kassaboken vad jag handlat, har stoppat mig själv flera gånger. Det tar emot att notera utgiften, du tänker efter en extra gång och kommer ofta fram till att det inte behövs.  
Ett bra tips när shoppingtarmen suger, är att lägga undan plagget eller vad man nu önskar köpa, gå hem och sova på saken en natt eller två.  OM den här fina blusen verkligen har följt dig i drömmarna och verkligen funnits i dina tankar, köp den då.  Sannolikt kommer den inte att förfölja dig varken dag eller natt, du glömmer snart det där du "verkligen ville ha".  Om det blir så,  då har du sluppit det som annars hade varit ett snart ångrat impulsköp. 

En annan reflektion är att efter ditt nästa inköp, notera och reflektera över hur länge detta inköp ger dig genuin glädje i ditt liv.  Hur ofta har du inte köpt en snygg tröja för att "ha något nytt till ikväll"??    Det blir en väldigt dyr tröja om du gläds åt den under en kväll och att den sen läggs till resten av garderoben - "som något gammalt".    Så, hur länge gläds du åt ditt nästa nyinköpta plagg?? Fundera!

Under mina senaste "billiga (sparsamma) månader", då jag noterat allt, så har tankarna också fastnat på "gratis nöjen".   Finns det kul som inte kostar? 

Exempel:
Att ta sig tid till en lång höstpromenad i solen och ta in allt vackert runtomkring, kanske fotografera?
Att ringa en gammal vän och sätta sig ner och prata, prata, prata... och skratta - alldeles gratis.
Att gå på utställning, museum, föreläsning - kostar ofta väldigt lite eller ingenting alls.
Renovera en möbel, måla en tavla, läs en riktigt bra bok, besök en närliggande stad och upptäck en ny plats, spela kubb i parken,  testa en ny make-upp hemma framför spegeln, testa ett nytt bakverk eller gå till badhuset och njut av bastu och några simtag i bassängen.

Det finns mängder mängder med gratisnöjen.  Allt jag tycker är kul tycker inte du är kul, men säkert finns det något du tycker är kul som inte kostar massa pengar.  Och att hitta på något sådant som är kul och gratis, kan vara en utmaning - och det tycker jag är kul, också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar