Leta i den här bloggen

tisdag 25 oktober 2016

Fräsch på riktigt - del 2




Vi blir alltmer upplysta om att skönhetsprodukter, smink, duschkrämer mm ofta är riktiga miljöbovar - och många gånger inte heller särskilt bra för vår hälsa heller.  Huden är som bekant vår största kroppsdel som tar in det vi utsätter den för i form av krämer, lotioner och annat.

Att hitta miljömärkta märken här är ganska svårt, det finns för få helt enkelt.  Dock finns det en mängd olika naturprodukter och bättre märken som framställs av naturliga ingrediensersom går lika bra, eller bättre än kemikaliedito. En djupdykning i mitt badrumsskåp ser ut så här:




Detta är allt jag använder för min renlighet och s k "skönhet" och jag tycker det är fullt tillräckligt. Ännu har ingen klagat så att jag hört...=)

Vad är allting då? 
Från början: 

Hopp in i duschen, använder enbart Maria Åkerbergs schampo Nettle.  När schampot sköljs ur rinner det nerför kroppen och kan då nyttjas som tvål.  Många dagar tvättas inte håret utan jag duschar med enbart vatten. 
Efter duschen använder jag Maria Åkerbergs saltdeo, helt luktfri och består av enbart naturligt bakteriehämmande ihoppressat salt.  
Hår kammas till "frisyr" med träkam och någon gång ibland krävs lite rakning här och där på kroppen.  Till det använder jag en rostfri hyvel med riktiga utbytbara rakblad.  Kommer hålla hela min livstid i alla fall.


Ansiktet vårdas med foaming wash, också från Maria Åkerberg.  Produkterna hittas på nätet på t ex Skincity.
Maria Åkerbergs produkter är alla framställda av vegetabiliska ekologiskt odlade oljor. Ansiktskräm från samma märke. Under ögonen där huden är tunn  och behöver lite extra vård, smörjer jag in ekologisk kallpressad Arganolja.  Ibland får fötter, armbågar och läppar lite extra omsorg genom min egen ringblomssalva. Receptet till den finns i tidigare blogginlägg.



Och så var det de viktiga tänderna:    JAG har valt att sluta använda flourtandkräm.   Åsikterna om fluorets vara eller icke vara går ju väldigt isär.  Flour är bevisligen ett nervgift och dess inverkan vet vi inte följderna av ännu. Flour finns det redan i det dricksvatten vi har. Jag har väldigt friska tänder och har inte märkt själv (inte heller min tandläkare) någon försämring trots nu dryga tre år utan flour i tandkrämen.   Men... alla och envar måste göra sina egna avvägningar - förstås.  Ett bra utbud av olika ekologiska och mer naturliga tandkrämer finns på Apotea.se  Alltid fraktfritt.
Kokosolja används till regelbunden s k "oilpulling"  Skölj munnen med 1 msk olja i ca 10-15 min.  Detta fångar upp bakterier och minskar plack. 


Och så slutligen:  ekologisk morotsolja och bikarbonat.   Morotsoljan använder jag ibland och smörjer kinderna litegrann med, för att få en frisk och lite solbrun färg, om jag känner mig lite extra blek.   Bikarbonatet används till slöa dagar så jag väljer att tvätta håret torrt.  Lite bikarbonat i hårbotten, gnid runt lite försiktigt, kamma/borsta ur.  Håret både känns och ser renare ut!  Ger också bra volym!

Hoppas att jag med detta inlägg kan inspirera någon till att våga testa något lite bättre alternativ.  Kanske fundera en extra gång innan du köper den där väldoftande peelingen... finns det ett bättre alternativ?  Eller ännu hellre... behöver du den - verkligen?

Om ett par dagar ska jag på kurs i att framställa egna skönhetsprodukter, av det vi ofta har hemma.  Hoppas jag får anledning att återkomma om några lärdomar därifrån!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar