Leta i den här bloggen

måndag 26 september 2016

Spännande och lättsockrad äppelmos




Äpplen, äpplen, äpplen - finns ju mängder med vildäpplen och även mycket hos givmilda vänner och bekanta om man har tur.   Eftersom jag fick möjligheten att plocka hur mycket jag ville hos en vän, blev jag s a s "tvungen" att sätta igång med storkok av äppelmos. 

Hur enkelt kan det inte vara?   Dela i bitar och släng i kastrull, med skal. 

Kärnhusen fick hönorna kalasa på  -  mycket uppskattat.

Häll på ett par deciliter vatten och låt småkoka på låg temp.  Rör och kolla konsistens. När det känns mjukt fungerar en stavmixer perfekt. Mixa tills moset är ganska slätt (det är ju väldigt gott med lite lagom med mjuka bitar kvar i moset, tycker jag).

Sen kom det roligaste - smaksättning! 

Efter tips och idéer från andra äppelmosälskare, blev det slutligen:  

  • Vanilj    smaksatt med ekologiskt vaniljpulver och väldigt lite socker, ca 1/2 dl till min rejäla sats.
  • Rom       fick tips om att whiskey skulle vara gott att "skvätta i".  Det fanns inte hemma, så det blev mörk rom istället.  Jag anar att det blev minst lika gott!
  • Kardemumma   ett par rejäla matskedar stött kardemumma och så lite socker.  Tror det här blir min favorit...

Ytterligare ett par mindre burkar blev det som står redo till de närmaste dagarnas frukost.  De här får åka in i frysen för bästa hållbarhet - just eftersom jag använt så minimalt med socker.  Läste ett standardrecept på äppelmos och blev helt förskräckt, där stod 2 kg äpplen och 6 dl socker!!!  Måste bli oerhört sött, inte min smak.  Men var och en får ju smaka sig fram.  


Äpplena är inte slut än - så tänkte försöka mig på att torka äppelringar någon dag senare i veckan. Häng med och se hur det går!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar