Leta i den här bloggen

lördag 10 september 2016

Skördetid





Den här tiden på året är vad vi brukar kalla skördetid. Nu är det dags för alla hemmaodlare att plocka in sina solvarma tomater, jordiga rödbetor och prunkande basilika, så även jag....

Min egen föresats att i år skulle jag odla MYCKET fick tyvärr ett ganska tveksamt resultat. Kålmalar som åt upp både mangold, broccoli och brysselkål. Mördarsniglarna åt upp kålrabbin och majrovorna. Lök; både gul- röd- och purjo, gick allt om intet när hönsen släpptes ett obevakat ögonblick... på ett par minuter låg alla små veka lökplantor överallt runt odlingsytan... Just då hade hönsen gått för en väldigt billig penning...




Ja,  och mina fyrtio (40!!) tomatplantor som har vuxit till en mindre djungel på altanen i sommar, visst har de givit mängder med tomater -  som sedan ätits upp av gigantiska gröna larver som tuggar tomat i tuggor som du och jag.  

Det som lyckats mer än väl den här sommaren, är squash, gurkor, en och annan paprika och chili och även palsternackor har det blivit.  Och spenat.  Något har man lärt sig, så bättre lycka nästa år...






Så i pengar räknat har mina odlingar verkligen inte varit billiga - men de har ändå givit så mycket glädje.   Att gå ut och hämta en smakrik gurka, dra upp ett gäng perfekta palsternackor eller bara klippa lite egen persilja till smörgåsen på morgonen - det är värt så mycket mer än pengar, det tror jag de flesta hemmaodlare kan känna igen sig i??

Så idag, blev det att skörda lite hos andra. På stans Skördemarknad i parken. Här trängdes folk för att köpa närodlat och ekologiskt från trakten runt Roslagen.

Någon annans skörd...

Själv fyndade jag lammfärs, honung, bivaxljus både med och utan doft och bröd från Blidö. Allt ekologiskt förstås!



Trevlig helg! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar