Leta i den här bloggen

onsdag 28 september 2016

Så var det färdigt !





Nu börjar det bli dags att fylla på jordfabriken med nytt material. En hink är full och har fått stå inne i 2-3 veckor och "vilat", nu ska det ut och börja bli jord.

Vi är två vuxna personer och i vår Bokashi-hink hamnar mycket kaffefilter, men också lökskal, bananskal, avocadokärnor och dess skal och annat matnyttigt som våra hönor inte gillar.  Efter ca tre veckor brukar vår hink vara full och då tar vi en ny tom hink. Den fulla får stå orörd och vila.

För er som hängt med är det här sista uppdateringen på hur jordfabriken jobbat.   Efter fyra veckor har matresterna i princip helt och hållet blivit till jord, så här såg det ut idag, fyra veckor efter matresterna fylldes på:




Och hur det såg ut förra veckan (vecka 3):



Nu fyller jag bara på vidare i den här jorden, med nytt material/matrester.   Ungefär en gång per vecka går jag gärna ut och gräver runt lite för att ge luft åt komposten och se maskarna leva runt..Det är säkerligen ingen nödvändighet att blanda runt i Bokashi-komposten, men jag tycker det är roligt att se hur det framskrider.  Föreställ er hur mycket fin jord det blir till nästa säsong, som då inte behöver inköpas för dyra pengar.   

Läs mer om det här roliga komposteringssättet på Bokashi.se
Där kan du också beställa särskilda hinkar avsedda just för detta ändamålet, om man vill ha "det allra bästa".  Många vet jag har skaffat andra hinkar med tättslutande lock (avsedda för livsmedel, kanske från din lokala pizzeria?) och sedan händigt montera en liten kran, som finns att skaffa på t ex Biltema eller liknande.  Kranen behöver vara där för att tappa ur det lakvatten som blir. Men det är som sagt om man är händig... jag köpte mina hinkar, för bästa resultat.
Lycka till ! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar