Leta i den här bloggen

onsdag 14 september 2016

Så här går det i jordfabriken...



För en vecka sedan berättade jag lite om min Bokashi-kompost.  Kökskomposten som mycket snabbt omvandlar våra matrester till näringsrik jord!

Idag var det dags för en titt i den s k jordfabriken. Jordfabriken är t ex en pallkrage eller annan plats där du kan slänga ut din fyllda Bokashi-hink efter 2-3 veckors "vilande" inomhus.
Platsen bör vara någorlunda stängd så att inte fåglar och andra djur kommer åt att gräva runt i fabriken.  Många använder finmaskigt nät över t ex. Själv har jag en pallkrage på marken med några skivor över bara. Inte helt tätt, men inga djur har hittat dit vad jag kan se.  Även om förmultningen, eller "syrandet" går relativt fort så är det helt vanliga matrester du slänger ner till en början. De har alltså inte hunnit omvandlats till jord alls i hinken, det sker helt och hållet i jordfabriken.

Så... detta är skillnaden i jordfabriken med EN veckas mellanrum. Vänstra bilden är komposten den 7 september, då jag tömde en full hink tillsammans med lite utarmad såjord.  Högra bilden idag den 14 september.  Det går undan!



Hur snabbt det blir fullt nedbruten jord får vi se.  Nya bilder om en vecka.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar