Leta i den här bloggen

torsdag 8 september 2016

Nyårslöftet blev starten på något nytt!




Förra året, 2015, avgav jag ett nyårslöfte om att under året göra mig av med minst 365 prylar/saker, som inte användes. Samtidigt gjorde jag ett principiellt köpstopp där varje pryl som jag ville köpa, skulle föranledas av tre frågor:

1)  Behöver jag verkligen detta?   Om JA:

2)  Finns den att hitta begagnad på second hand t ex?  Om NEJ:

3)  Köp ny, men då med fullt fokus på miljön.  Ekologiskt, helst i naturmaterial, utan gifter och alltid med god kvalité.

Med denna "tre-stegs-raket" blev det inte mycket inköpt under året 2015, och när det nya året kom, fanns det ingen som helst lust,  att gå tillbaka till tidigare "slentrian-shopping". 


Rensandet av 365 saker under året gick bra.  Mycket gavs bort till behövande, mycket skräp slängdes och väldigt mycket såldes på köp/säljsidor, Tradera m fl.   

Man blir alltid lika förundrad över hur mina tråkiga prylar som inte används (fult/omodernt), kan uppskattas så av andra.  Det mesta går verkligen att sälja, om än ibland för mycket små summor.  
Givetvis är tanken framförallt, för en "miljötant" som mig, att mina prylar får fortsätta leva ett tag till, hos någon annan som uppskattar och faktiskt kanske behöver den. Att vi genom den enkla handlingen kan bidra till att minska den allmänna konsumtionshets som råder.
 
Jag öppnade ändå ett särskilt e-konto där alla småslantar sattes in vid försäljning på loppisar o liknande och summa summarum blev det uppåt     10 000 kr under året som gick. 
Inte dåligt alls - för ingenting så att säga!

Givetvis har jag också under året köpt en del själv på dessa fyndsidor, såsom vinterjacka, vinterstövlar, trasmattor till stugan och även ett par möbler till torpet jag hyr. Billigt var det, jag är nöjd för jag hittade det jag ville ha!   Man kan säja att nästan allt finns att hitta begagnat, på blocket eller på loppis... det gäller bara att ha lite tålamod!!

//Katja

 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar