Leta i den här bloggen

måndag 5 september 2016

Längre livslängd på prylarna

Loppis och Second Hand - svenska folkets nya helgnöje!??   



Vilken riktigt grön miljövåg som sköljer över oss genom alla dessa loppisar i vart och vartannat gathörn.  Du har kanske besökt en eller flera under sommaren som gått?  Gjorde du några fynd? Eller var det saker som nu borde säljas vidare på nästa loppis...?


Själv fortsätter jag nu när loppissäsongen börjar gå mot sitt slut, att lägga upp det ena efter det andra på exempelvis Tradera

Exempel är vindtygsbyxor storlek 150 (mina barn är vuxna nu), bijouterier, scarves, små prydnadssaker mm. Anledningen till att jag fortsätter sälja allt detta "lilla" för nästan inga pengar alls, är... Ja, att det går helt enkelt.  Det tycks alltid finnas någon som vill ha dessa gamla, sen länge använda sakerna för  20 kr, 50 kr, 35 osv... Många bäckar små, som det ju heter. 

Jag har sen länge ett separat konto döpt till "365 saker mindre", som jag ordnade i samband med mitt nyårslöfte att rensa ut minst 365 saker under ett år.

Mängder av saker gavs bort, ännu fler slängdes på återvinningsstationen men förvånansvärt mycket har också sålts under 2015 och fram till nu.
Genom Köp/säljsidor på Facebook, på Tradera och genom loppisar har jag sen öppnandet inkasserat närmare 10 000 kr. 
Pengar är ju alltid ett extra plus, men syftet är ju framförallt att få sakerna att "leva vidare" hos någon annan som kan ha glädje av dem. 



Tilläggas kan att jag även har KÖPT en del via just samma sidor.  Saker som jag verkligen varit i behov av,   obetydligt använda gummistövlar av hög kvalité, vinterstövlar, vinterjacka (använd två hela vintrar och hänger med en till), emaljkastrull till mitt torp, trasmattor till samma torp mm. Känslan av att göra ett riktigt begagnat FYND, är så häftig, och det är i princip alltid värt att leta lite extra... saken du söker finns på begagnatmarknaden. Det gäller bara att ha lite tålamod.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar