Leta i den här bloggen

måndag 19 september 2016

Godmorgon!



Försöker sen en tid tillbaka komma ut på en promenad varje morgon.
Ja det är väl inte något revolutionerande - säkert ett mål som mängder av människor har.  Ursäkter finns det alltid gott om, det är tråkigt, jag hinner inte, jag har annat som är viktigare som måste göras, det regnar, det blåser, jag ska träna ikväll o s v. Känns bekant? 

Tyvärr är ju kroppen inte gjord för att sitta still, vilket många av oss gör idag, mest hela dagarna. 
Det är inte heller någon nyhet.

Men, tränar på gym eller på någon form av gruppträning är ju något alltfler gör, jättebra i och för sig.  Men att byta ut s k vardagsmotion, att stå vid skrivbordet, korta promenader, gå i trappor, klippa gräset, städa, ta ett varv runt kvarteret på fikarasten osv, är betydligt mer värt för din hälsa än att gå på gymmet ett par-tre pass i veckan. Läs hela artikeln här:
Vardagsmotion ger större påverkan på hälsan...

För den som behöver varva ner, stressa av och få mer harmoni i sina egna energiflöden, kanske just på grund av att man för länge har jagat för mycket tider, stressat för mycket och haft extremt lite tid för återhämtning,  är också lugna promenader det som rekommenderas. Gärna i skogen.         Betydligt bättre rekommendation än att försöka pressa in ett tidsbestämt dans- eller gympapass. Det är orsaken till att jag själv försöker promenera varje dag  -  som att ta en medicin.    Till att börja med. När det finns tid, när det finns ork och luft i vardagen - då kommer jag att prioritera mer intensiv träning, men det blir senare - och då utan att ge avkall på lugna morgonpromenader.                  Balans är egentligen allt det handlar om, inte för mycket eller för litet av något.

Vila /energi, social samvaro/ensamhet, yin/yang







Om man sedan har turen att kunna ta in det som naturen har att bjuda på blir det ju ännu bättre. Igår hittade jag bästa äppelträdet "ute i ingenstans", som där och då gav oss 3 kg saftiga äpplen. Jag går nog tillbaka imorgon....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar